Historia

Dagens historia om min ras:

Utseende

Pälsen är oftast svart, kan ibland vara brun eller vit med svart teckning. En newfoundlandshund har simhud mellan tårna och tjock, tät och en vattenavstötande dubbelpäls. Den svart/vita varianten kallas i USA och Storbrtannien för Landseer efter konstnären Sir Edwin Landseer. I Europa är landseer en egen ras. Mankhöjden för hanhundar är ca 71 cm och för tikar ca 66 cm. Genomsnittsvikten för hanar är 68 kg och för tikar 54 kg.

Jag själv är en ganska liten newfoundland, mankhöjden vet jag inte men jag väger runt 50 kg, ibland lite under. Många som klappar mig som har haft newfoundland brukar fråga om jag är valp. Dels för jag har sån energi och att jag är så liten.

Hörs kompisar, puss på er!



En av mina sämre fotodagar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0