Historia 3

Här kommer lite mer historia om min ras:

Hälsa

Som alla stora hundar så kan även newfoundlandshunden få problem med höft- och armbågsleder. Cirka 54 procent av i Sveriges födda och röntgade hundar är helt fria från höftledsdysplasi och ungfär 68 procent fria från dysplasi i armbågarna. I sverige används endast avelsdjur med fria höfter och armbågar eller med bara lätt dysplasi hos ens hunden.

När jag var ca 1 år operarade jag mina armbågar. Själva armbågsskålen var "trekantig" förklarade doktorn och inte rund som den ska vara så att benet ligger fint där i. Innan mig hade husse och matte en hanhund som hette Pelle. Han blev 11 månader då de var tvungna att avliva honom då han hade höft problem. Det var så illa att det inte gick att göra något.
Jag hade inte riktigt så allvarliga problem så det gick att åtgärda. Nu mår jag toppen! 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0